20.12.2024: Nabídka seminářů pro rok 2025

Nabídka vzdělávání našeho Centra Sámovka představuje řadu vzdělávacích seminářů, které jsou přizpůsobeny potřebám zaměstnanců městských a obecních úřadů, příspěvkovým organizacím, firem a institucí. Obsahy jednotlivých seminářů jsou vystavěny na základě dlouhodobé spolupráce s organizacemi, která se datuje již od roku 2006, včetně zkušeností s manažerskou prací a vedením personálu v regionu. 

Cílem těchto seminářů je předat užitečné a praxi použitelné znalosti/dovednosti, které pomohou pracovníkům efektivněji komunikovat s klienty, s kolegy, se zástupci státní správy  a zároveň sledujeme také posílení sebejistoty a psychické rovnováhy samotných pracovníků.

Forma vzdělávání a její výhody:

  • Výuka je interaktivní - propojujeme teoretické informace s praktickou aplikací - učíme jednoduché, snadno aplikovatelné dovednosti, které přinášejí efekt.
  • Kombinujeme různé metody výuky, sebepoznání a tréninku (výklad lektora se střídá s prací v malých skupinkách, kde řešíme případové studie, modelové situace, případně s individuálním řešením zadaných úkolů).
  • Účastníci řeší konkrétní pracovní situace ze své praxe a zkouší si řešit modelové situace, které jsou sestaveny na míru a vycházejí z běžné praxe v knihovně.
  • Každý vzdělávací seminář je koncipován na 4 vyučovací bloky v délce 90 minut každý. Celkově tedy seminář obsahuje 8 vyučovacích hodin (pokud není rozsah uveden jinak).
  • Výuka obvykle probíhá v malé skupině od 4 do 12 účastníků, což umožňuje vysoký stupeň zapojení účastníků do výuky a výuku přizpůsobit možnostem a aktuálním požadavkům účastníků, dát prostor jejich zkušenostem, případně dotazům.
  • Malá skupina umožní také cíleně posilovat silné stránky účastníků a odhalit jejich případné rozvojové potřeby.
  • K dispozici je zkušený lektorský tým pod vedením Mgr. Ing. Soni Plhákové, která může nabídnout syntézu zkušeností z profese lektora, psychologa a personálního poradce viz přiložený profesní profil. Na jednotlivé moduly bývají podle odbornosti a potřeby přizváni jako hosté další lektoři s profilem personalistky, kouče, projektového manažera, etopeda, terapeuta.
Cena a termíny:
  • Cena lektroného se obvykle pohybuje mezi 12.000 až 15.000 Kč za školící den podle složitosti tématu.
  • Cena zahrnuje lektorné za 8 vyučovacích hodin pro 4 - 16 účastníků, přípravu a tisk pracovních materiálů podle požadavků zadavatele.  
  • Termíny seminářů se přízpůsobují možnostem zadavatele, je potřeba je domlouvat alespoň 6 měsíců dopředu
  • Pokud se dohodne 4 - 6 osob lze seminář zrealizovat dle jejich potřeb přímo v plně vybavených prostorách našeho Centra Sámovka. 
  • V případě Vašeho zájmu o realizace některého ze seminářů kontaktujte přímo Mgr. Ing. Soňu Plhákovou.

 

 

Témata jednotlivých seminářů:

 

Témata seminářů jsou sdružená do jednotlivých okruhů. Svým obsahem se semináře nepřekrývají, ale některé na sebe přirozeně navazují, což nebrání tomu, objednat seminář podle momentální potřeby konkrétní  organizace či úřadu.

 

Oblast komunikace:

Proklientský přístup

  • Proč se klient vrací? - složky proklientsky orientované komunikace (verbální, neverbální, paraverbální) a jejich vliv na 1. dojem.
  • Zásady pozitivní komunikace (vliv pozitivních emocí na chování klientů, účinná pochvala, přerámování situace).
  • Slova, která účinně působí na klienty.
  • Technika zrcadlení - způsob, jak získat informace a důvěru klienta.

 

Typologie klientů

  • Typologie, která pomáhá efektivněji předávat informace VAKOG - typologie zaměřena na způsoby vnímání informací prostřednictvím jednotlivých smyslů.
  • Typologie ŘEPA - typologie vycházející z osobnosti člověka (intraverze/extraverze; submise/dominance)  vhodná pro vyjednávání.
  • Tvorba účinných oznámení /informačních sdělení pro jednotlivé typy klienty.

 

Konfliktní komunikace

  • Definování spouštěčů napadení  na konkrétním pracovišti a možnosti jejich eliminace.
  • Fáze konfliktní komunikace/napadení a jak účinně jednat v jednotlivých fází napadení (základy neverbální a verbální obrany).
  • Rozpoznání jednotlivých rovin konfliktů a možnosti zastavení konfliktu, případně zklidnění situace.
  • Technika "Zatáhni oponu" pro zvládnutí vzteklého klienta.

 

Oblast psychologie a a psychopatologie:

Psychologická první pomoc a debriefing

  • "Údolí zoufalství" - jednotlivé fáze procesu zvládání mimořádné události (napadení, živelné pohromy, úraz nebo úmrtí na pracovišti), alfa a beta reakce lidí v zátěži, jak účinně reagovat v jednotlivých fázích.
  • 6 zásad psychologické první pomoci v akutní stresové situaci
  • Principy života v rovnováze a návrat do rovnováhy po stresové situaci (základní techniky psychohygieny).
  • Zásady debriefingu - práce se skupinou za mimořádných situací (napadení, živelné pohromy, úraz nebo úmrtí na pracovišti).

 

Syndrom vyhoření anebo "jak hořet ale nevyhořet?"

  • Definice syndrom vyhoření a rozpoznání jeho jednotlivých fází včetně příznaků; zařazení drobné sebediagnostiky.
  • Zásady života v rovnováze - hledání zdravých strategií pro zvládnutí dlouhodobého stresu plynoucího z denního kontaktu s klienty/občany a měnících se požadavků ze strany zaměstnavatele.
  • Praktický nácvik řady jednoduchých relaxačních a sebekoučovacích technik.

 

Duševně nemocní mezi námi I. (2 dny)

  • Účastníci semináře se seznámí s příznaky 10 nejběžnějších duševních nemocí u dospělých jako je demence, schizofrenie, Aspergerův syndrom, deprese, obsedantně-kompulzivní porucha a další.
  • Účastníci získají praktické tipy jak reagovat v situacích, kdy klient s duševním onemocněním trvá na svém „bludném“ přesvědčení, vykazuje známky podráždění, chová se agresivně, je dezorientovaný, depresivní či vyžaduje nadměrnou pozornost ze strany zaměstnanců.
  • Řešení modelových situací z praxe - účastníci si vyzkouší odhadnout pravděpodobné duševní onemocnění u klienta, možná rizika, spouštěče rizikového chování a svou reakci v takovéto situaci.

 

Manipulace a poruchy osobnosti II. (2 dny)- seminář volně navazuje na předchozí seminář.

  • Co je manipulace? - různé formy manipulace ze strany klientů a co manipulace způsobuje na úrovni tělesné, psychické, pracovní a osobní rovině. Rozlišení mezi vědomou a nevědomou manipulací.
  • Vybraná duševní onemocnění z pohledu manipulace - Jak nevědomě manipuluje schizofrenik, mentálně retardovaný, asperger, depresivní klient? Tipy na komunikaci s nimi.
  • Shostromova typologie manipulátorů - Propojení stylů osobnosti (silné stránky) s poruchami osobnosti (slabé stránky) a Shostromovou typologií manipulátorů. Rozpoznání vlastního stylu osobnosti pod tlakem.
  • Základy asertivní obrany proti manipulaci - Porozumění praktickým zásadám obrany proti manipulaci, které staví na zvědomění manipulace a rozlišení mezi tvrzením a argumentem.

 

 

Ostatní témata:

Jak prezentovat kvalitně? (3 dny)

Seminář je určen pro každého, kdo musí často prezentovat před druhými lidmi, ať už se jedná o konkrétní projekt, veřejné zasedání nebo cílové skupiny v rámci prevence. Seminář rozložený do 3 vyučovacích dnů po 8 vyučovacích hodinách s časovým odstupem 2 - 3 týdnů, kdy si v mezidobí účastníci připravují/zkouší vlastní prezentace.
Školí Mgr. Ing. Soňa Plháková (psycholog s praxí tiskové mluvčí).

  • 1. den - Jak připravit sebe na prezentaci? - Probereme způsoby jak uklidnit sebe před prezentací - co mohu dělat měsíc, týden, den a v den prezentace abych byl klidný.
  • 2. den - Struktura efektivní prezentace - Ukážeme si jaké mohou být cíle, osnovy a samotné struktury efektivní a zajímavé prezentace pro konkrétní cílovou skupinu, pro odbornou veřejnost, pro zřizovatele.
  • 3. den - Rétorické dovednosti aneb "Mluvte jako mluvčí" - Vyzkoušíme si práci s hlasem a dalšími pomůckami prezentátora jako PC, mikrofón, projekce a nezapomeneme na aktivní práci s publikem.

 

Vedení motivačního rozhovoru se zaměstnanci I. - seminář je určen pro vedoucí pracovníky.

  • Zásady účinné pochvaly a ocenění zaměstnanců, když chceme posílit jejich správný výkon.
  • Bezpečná zpětná vazba, když potřebujeme zlepšit výkon u člověka, který se učí nové věci.
  • Zásady účinného zadávání úkolů technikou SMART a konstruktivní kritika zaměstnance, který opakuje stejné chyby.

 

Motivační rozhovor v praxi II. - seminář obsahově navazuje na předchozí seminář a je rovněž určen pro vedoucí pracovníky a zaměřen na praktické vedení ročních motivačních/hodnotících pohovorů.

  • Cíle a smysl motivačních rozhovorů (motivační/roční), když chceme zlepšit výkon, motivovat zaměstnance ke kariérnímu posunu či změně pracoviště, rozvíjet zaměstnance nebo řešíte jeho případné propuštění a konflikty s ním.
  • Osoba hodnotitele a chyby, kterých se hodnotitelé nejčastěji dopouštějí.
  • Osnova ročního hodnocení, kritéria pro hodnocení zaměstnance, sestavení jednoduchého formuláře pro hodnocení, praktické vyzkoušení použití hodnotícího formuláře.
  • "Kolo rovnováhy" - koučovací nástroj pro nalezení priorit osobního rozvoje a nástroj pro motivační případní roční hodnocení zaměstnance

 

 

Etika a etiketa v praxi - školí Ing. Kateřina Michaliková (bývalý zaměstnanec Úřadu vlády ČR a projektový manažer v oblasti práce se seniory)

  • Etické principy v práci úředníka aneb znáte Etický kodex úředníků a zaměstnanců veřejné správy? Co je a není etické?
  • Etiketa a principy společenského chování na pracovišti - získat jistotu ve společenských situacích (představování, oslovování, společné cestování, dress code) a vyhnout se společenských "nehodám".
  • Řešení modelových situací na pracovišti - představení nového zaměstnance, uvítání/usazení a představení hostů na akci pořádané úřadem, reprezentace na akcích pořádaných úřadem či příspěvkovou organizací, etiketa při jednání s občany.